(Ratamestarin kirjoitus alimmaisena)


Kiitos kysymyksestä Liisa. 
Esittämäsi ratamestarin aktiivinen toiminta ja esitys saa minun tukeni. Ymmärrykseni asian hyvyyteen tulee aktiivisten tamperelaisten ja pirkanmaalaisten yritysten näkökulman suunnalta. Kannustan hurjasti yrityksiä aktiiviseksi yhteiskunnan rakentajiksi. Se tarkoittaa tekemistä, toimeliaisuutta ja työllistämistä. Mielestäni yritysten toimeliaisuuden potentiaalista on vain murto-osa käytössä. Se loppu on piilotettu ja muserrettu erilaisten maksujen alle. Tampereen ja kuntien osalta ne ovat veroluonteisina ymmärrettäviä käyttö- ja lupamaksuja. 

Teen työtä yritysten aktiivisuuden esille pääsemiseksi. Toivotan yrityksellesi ja yrityksillenne hyviä aktiivisia aikoja. 


Ratamestari uudesta reittihaarasta:

Kiva kuulla positiivista palautetta uudesta reittilinjauksesta. Olen aivan samaa mieltä. Minun päässäni tämä idea on vanha. Muistelisin jo 1980-luvun lopulla esittäneeni julkisesti, että Lentävänniemen suunnalta pitäisi olla kevyen liikenteen talvitie keskustaan. Parhailta paikoiltahan sieltä kävelee reipasta tahtia keskustaan samassa ajassa, mitä henkilöautolla tai bussilla kestää ruuhkassa. – No minun piti vanhentua aika monta vuotta ennekuin ymmärsin, että tämän tason villit ideat lähes varmasti vaietaan kuoliaaksi – niitä ei edes tyrmätä.
Toteutin tämän vanhan ajatukseni nyt luistinradan muodossa, omalla rahalla toistaiseksi. Paperilla Tampereen kaupungin suuntaan laaja rataidea on huolellisesti perusteltu avustushakemuksissani (myönteistä päätöstä yhä odottelen) – liikuntaa lisäävänä, terveyttä edistävänä kansanterveydellisestä näkökulmasta, myös taloudelliset perustelut on esitetty. Viime kauden käyttökertamäärillä luisteluradan kustannus Tampereen kaupungille oli luokkaa 0,3-0,4 €/käyttäjäkerta. Ei pitäisi olla kallista. Luistelureitti on myös erittäin ekologinen ja sitä ekologisempi, mitä enemmän kaupunkilaisia asuu kävelymatkan päässä reitiltä. Tällä Siivikkalan lisälenkillä reitin pituus myös kasvaa kansainväliselle tasolle. Finland Ice Marathonin rata (lenkki) Kuopiossa on 12,5 km. Jos pitkää rataa ylläpidettäisiin niin pitkään, että se alkaisi houkutella kansainvälisiä luisteluturisteja, niin jo yksi lentokoneellinen kaudessa viikon Pirkanmaalla viipyviä luistelijoita jättäisi alueelle niin paljon euroja, että pienellä osalla tästä rahamäärästä perittävistä veroista voisi maksaa vuoden auraamisurakan (sillä kilometrihinnalla, jolla nyt rataa teen).

Minulle ja yritykselleni riittäisi yritystaloudelliselta kannalta pienehkö rata. Menestyksellistä luistinvuokraamoa ja siihen liittyvää välinemyyntiä voi hyvin pyörittää radalla, jonne on pakko tulla vuokraamon sijaintipaikasta ja radan pituus on riittävä houkuttelemaan luistelijoita. Noin 95 % radan käyttäjistä joka tapauksessa luistelee omilla välineillään. Pitkän kaupunkiradan hyödyllisyys on aivan muualla, kuin yksittäisen yrityksen eduissa. Olen kuitenkin sen verran ”hullu”, että päätin nyt tälläkin tavalla kokeilla, josko päättäjät vihdoin huomaisivat niitä edellä kerrottuja mahdollisuuksia, joita pitkä rata avaa. Myös ratamestarin rooli innostaa minua – saanhan valtavan määrän positiivista palautetta ja kannustusta. Jos olet samaa mieltä visiostani ja sinulla on kanavia päättäjien suuntaan, niin toivottavasti käytät niitä. Myös julkaisun jakaminen vie sanomaa eteenpäin.

Sen myös haluan todeta, että nyt tehty radan laajennus on koe. Sitä voidaan jatkaa jonkin aikaa, jos kelit pysyvät auraamisen kannalta helpohkoina. Koko kauden ylläpidettävä pitkä rata edellyttää sellaisia koneinvestointeja, (myös prototyyppikoneiden rakentamista), joita nyt kesken kauden ei voi tehdä.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google photo

Olet kommentoimassa Google -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s